Próchnica u dzieci – co robić?

Należy mieć świadomość, że próchnica jest chorobą zębów, która dotyczy większości populacji. Przeważnie zaczyna się już w dzieciństwie. Dlaczego bardzo duża liczba maluchów zmaga się ze wspomnianą chorobą? Prochnica u dzieci co robic?

Od czego robi się próchnica u dzieci?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że na zdrowie jamy ustnej ma wpływ wiele czynników. Godny uwagi jest fakt, że za próchnicę u małych dzieci odpowiada spożywanie dużej ilości napojów i żywności, które są bogate w cukry. Warto wiedzieć, że w momencie, gdy dziecko wypije lub zje cokolwiek zawierającego cukier, bakterie rozłożą ten składnik w płytce nazębnej na kwas atakujący szkliwo. Szkliwo zostanie w ten sposób osłabione i zaczną pojawiać się dziury.

Powszechnie określa się je, jako „ubytki”. Należy mieć świadomość, że powolne spożywanie cukru rozłożone w czasie jest zdecydowanie bardziej niebezpieczne dla zębów dzieci w porównaniu do jednokrotnego spożycia napoju czy posiłku zawierającego cukier. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że drugą najczęstszą przyczyną próchnicy jest korzystanie z kubków niekapków. Prochnica u dzieci co robic?

Jak leczyć próchnicę zębów u dzieci?

Warto wiedzieć, że leczenie wczesnego stadium omawianej choroby u najmłodszych pacjentów odbywa się przy pomocy fluoryzacji. Wspomniany zabieg w najprostszym możliwym ujęciu polega na nałożeniu preparatu, którego zadaniem jest ochrona szkliwa przed działaniem bakterii. Ponadto produkt poprawia ogólny stan uzębienia i wspomaga odbudowę. Dzieciom rekomendowane jest także stosowanie pasty do zębów zawierającej w swoim składzie fluorek. Prochnica u dzieci co robic?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że zaawansowana próchnica zębów jest nie tylko trudniejsza w leczeniu, ale również bardziej bolesna dla pacjentów. Należy mieć świadomość, że wtedy sposób leczenia jest dobierany indywidualnie. Do zdecydowanie najczęściej stosowanych metod zalicza się nasączanie azotanem srebra.

Jego zadaniem jest powstrzymanie rozwoju próchnicy w przypadku zębów mlecznych. W niektórych sytuacjach stomatolog podejmuje decyzję o usunięciu chorej części tkanki i zastępuje ją jej wypełnieniem. W skrajnych przypadkach konieczne będzie usunięcie chorego zęba. Godny uwagi jest fakt, że ostatnie wspomniane rozwiązanie może przyczynić się do późniejszej wady zgryzu.

Co na próchnicę zębów?

Bardzo istotne znaczenie ma profilaktyka. Zalecane jest zadbanie o właściwą dietę dziecka. Oczywiście nie może się w niej znajdować dużo przekąsek i słodyczy. Warto przypominać dzieciom, by myły zęby po każdym posiłku. W zdecydowanej większości przypadków dwukrotne szczotkowanie w ciągu dnia to zbyt mało.

Nie można oczywiście zapomnieć o systematycznych wizytach profilaktycznych u stomatologa. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie także podawanie maluchowi niesłodzoną wodę. Z kolei dieta powinna być uzupełniona w produkty, które są bardzo bogate w witaminy wzmacniające zęby. Zadaniem rodzica jest również nauczenie swojej pociechy zasad właściwej higieny jamy ustnej.