Biały bąbel na dziąśle – przyczyny i leczenie

Osoby, które zauważą występujące na dziąsłach zmiany, bardzo często są tym zaniepokojone. O czym może świadczyć pojawiający się biały bąbel na dziąśle i czy jego zauważenie wymaga niezwłocznego umówienia wizyty u dentysty?

Bąbel z ropą na dziąśle – przyczyny powstawania

Biały bąbel, który pojawia się na dziąśle, bardzo często wypełniony jest ropą. Świadczy ona o tym, że w obrębie tkanek zęba i przyzębia toczy się stan zapalny. Osoby, które zauważą u siebie biały bąbel na dziąśle, bardzo często skupiają się jedynie na przyjmowaniu leków przeciwzapalnych oraz przeciwbólowych. Tymczasem jest to leczenie wyłącznie objawowe, które nie likwiduje przyczyn schorzenia. Tymczasem ropa, która pojawia się w dziąśle, zazwyczaj jest objawem stanu zapalnego, który powstał w wyniku zmian próchniczych bądź też zakażenia bakteryjnego. Z racji tego, że biały bąbel na dziąśle jest dolegliwością bolesną, nie warto zwlekać z wizytą u dentysty.

Przyczyny pojawiania się wypełnionego ropą bąbla są następujące: nieprawidłowa higiena jamy ustnej, w wyniku której rozwija się próchnica, choroby i urazy tkanek przyzębia, mechaniczne uszkodzenie dziąseł, a także powikłania po przeprowadzonym leczeniu kanałowym bądź też ekstrakcji zęba.

Zabiegi lecznicze

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że każdy stan zapalny, który pojawia się w obrębie jamy ustnej, wymaga niezwłocznej konsultacji lekarskiej. Bardzo często zdarza się, że biały bąbel na dziąśle może być jedynie objawem poważniejszej choroby, której powikłania mogą być naprawdę tragiczne. Pojawienie się ropy na dziąśle zazwyczaj leczone jest przy pomocy prostego zabiegu, ze wsparciem przepisanych przez lekarza antybiotyków. W żadnym wypadku nie wolno podejmować próby przebijania bąbla, bowiem rozprzestrzenianie się ropy może prowadzić do rozwinięcia infekcji.

Stomatolog z kolei może zalecić leczenie kanałowe, które będzie polegało na oczyszczeniu kanałów zębowych z uszkodzonej miazgi, w celu ich wysuszenia i wypełnienia. Po leczeniu kanałowym biały bąbel na dziąśle zazwyczaj znika samoistnie, chyba że zainfekowaniu uległy okoliczne tkanki bądź też zabieg nie został przeprowadzony w odpowiedni sposób.

Domowe sposoby leczenia

Pacjenci często popełniają błąd, stosując wyłącznie domowe sposoby leczenia, bez odwiedzin w gabinecie stomatologicznym. Tymczasem domowe sposoby na biały bąbel na dziąśle powinny być stosowane jedynie wspomagająco, w żaden sposób nie zastępując profesjonalnego leczenia. W walce z bąblem na dziąśle przydatne może okazać się przyłożenie szczególnej uwagi do prawidłowej higieny jamy ustnej. Mowa tutaj nie tylko o regularnym szczotkowaniu zębów, ale także używaniu płukanek do jamy ustnej, a także nici dentystycznych. Warto również dezynfekować usta przy pomocy specjalnych preparatów. W dolegliwościach bólowych ulgę mogą przynieść zimne lub ciepłe okłady, przykładane na policzek. Osoby, które wciąż oczekują na wizytę u dentysty, mogą przynieść sobie ulgę przy pomocy łagodnych leków zapalnych, które chwilowo zniwelują dolegliwości bólowe.