Czy kiretaż jest skuteczny?

Kiretaż to procedura medyczna, która zalecana i wykonywana jest u pacjentów borykających się z chorobami dziąseł, przyzębia oraz niestabilnością zębów. Wyróżnić można kilka rodzajów zabiegu, które są stosowane w zależności od stanu uzębienia pacjentów. Wielu pacjentów zastanawia się jednak nad tym, czy kiretaż jest skuteczny?

Kiedy wykonuje się zabieg kiretażu?

Jak wspomniano powyżej, zabieg kiretażu wykonuje się w przypadku zmian w obrębie dziąseł, w tym powiększonych patologicznie kieszonek zębów. W warunkach fizjologicznych mają one głębokość około 2 mm, a ich nadmierne powiększenie może prowadzić do niekorzystnych zmian, w tym zalegania w ich wnętrzu resztek pokarmu, złuszczającego się nabłonka oraz patogenów. Tego typu zmiany chorobowe mogą mieć poważne konsekwencje. Prowadzą one bowiem do rozwoju stanów zapalnych. Zabieg kiretażu powinien być zatem wykonywany u pacjentów borykających się z chorobami przyzębia, w tym paradontozą. Poza tym, wskazaniem do wykonania zabiegu jest zaawansowane zapalenie dziąseł.

Jak wygląda zabieg?

Wielu pacjentów zastanawia się nad tym, jak wygląda zabieg i czy kiretaż jest skuteczny? Otóż, prawidłowo przeprowadzony zabieg prowadzi do redukcji dyskomfortu pacjentów oraz usuwa przyczyny nadmiernej ruchliwości i nadwrażliwości zębów. Wyróżnia się dwa rodzaje zabiegów, w tym kiretaż otwarty oraz zamknięty. W obu przypadkach zabieg pozwala na skuteczne usuniecie nagromadzonej płytki oraz kamienia nazębnego oraz może być stosowany wówczas, gdy inne standardowo stosowane metody okazują się nieskuteczne. Kiretaż otwarty wykonywany jest w przypadku kieszonek dziąsłowych, których głębokość jest większa niż 5 mm. W jego trakcie przeprowadzane jest nacięcie oraz usuwanie nagromadzonego kamienia i tkanki zapalnej. W tym celu używany jest tak zwany kiret. Po skutecznym usunięciu zmian konieczne jest wykonanie dezynfekcji oraz zszycie dziąseł za pomocą nici chirurgicznych. Szwy zdejmowane są zwykle po tygodniu. Kiretaż zamknięty wykonywany jest w przypadku niewielkich kieszonek. W tym przypadku nacinanie dziąseł nie jest konieczne. Co ciekawe, kiretaż może być również wykonywany laserowo. Może on wówczas stanowić osobną procedurę medyczną, jak również być uzupełnieniem tradycyjnych metod wykonywanych ręcznie. Warto wiedzieć o tym, że wykorzystanie lasera umożliwia ograniczenie krwawienia oraz wpływa na szybsze gojenie się ran pozabiegowych.

Zalecenia po zabiegu kiretaż

To czy kiretaż jest skuteczny zależy w dużym stopniu od samych pacjentów. Muszą ono bowiem przestrzegać określonych zaleceń, które obejmują między innymi ograniczanie spożywania alkoholu w okresie pozabiegowym oraz zaprzestanie palenia papierosów. Poza tym, zalecenia dotyczą również wykonywania czynności, które mogą ograniczyć krwawienie, obrzęk, bolesność i nadwrażliwość zębów oraz dziąseł. Wskazane jest zatem przyjmowanie leków przeciwbólowych oraz dbanie o właściwą higienę jamy ustnej, W tym celu należy delikatnie szczotkować zęby oraz używać nici dentystycznych. Poza tym, polecane jest płukanie jamy ustnej płynami z chlorheksydyną, która działa odkażająco i przeciwbólowo. Jej stosowanie sprzyja również szybszej regeneracji tkanek oraz eliminacji płytki nazębnej. W okresie pozabiegowym wskazane jest stosowanie diety płynnej oraz rezygnacja z pokarmów twardych, pikantnych, gorących oraz kleistych.