Ból głowy od zęba – dowiedz się o nim więcej

Wiele mówi się o tym, że głowa boli od zębów. Wiele osób uważa jednak, że to tylko takie wyrażenie, które nie ma nic wspólnego z prawdą. To sprawia, że nie każdy rozumie istotę problemu i często osoba zmagająca się z bólem szuka pomocy u niewłaściwego specjalisty. Czy bol glowy od zeba jest możliwy? Czy to tylko przesąd?

Czy od zęba może boleć głowa?

Niestety, ale rzeczywiście od zęba może boleć głowa. Jest to ból wyjątkowo uciążliwy i otępiający. Jest on wynikiem bardzo silnego unerwienia okolicy jamy istnej oraz całej głowy. Ból zlokalizowany w szczęce może być odczuwany w całym łuku zębowym oraz w okolicy skroni i oka. Ból zęba usytuowanego z żuchwy może być odczuwany nie tylko w łuku zębowym, ale też w okolicy ucha, szyi i potylicy. Są też sytuacje, w których ból zęba jest tak intensywny, że można odnieść wrażenie, że promieniuje on na całą głowę. Na szczęście nie zdarza się to zbyt często, choć trzeba mieć świadomość, że w takiej sytuacji problem jest bardzo poważny i konieczna jest jak najszybsza wizyta u stomatologa.

Przyczyny – dowiedz się, dlaczego głowa boli

Bol glowy od zeba może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich jest bruksizm. Polega on na nieświadomym zaciskaniu zębów oraz zgrzytaniu nimi. Zdarza się, że chory całą noc zaciskał zęby, co wywierało na nie ogromny nacisk. Jego skutkiem oprócz startych powierzchni zębów może być silny ból głowy, który trudno będzie precyzyjnie ulokować. Kolejnym bardzo poważnym problemem jest próchnica. Większość dorosłych Polaków cierpi z jej powodu, choć wielu z nich nie podejmuje niezbędnych kroków w celu jej wyleczenia. To może prowadzić do rozwoju choroby, który na zaawansowanych etapach jest już trudny do zatrzymania. Ostatecznie może wystąpić zapalenie miazgi zębowej, które nieleczone może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka. Przy zapaleniu miazgi bol glowy od zeba jest objawem naturalnym i bardzo powszechnym. Ból głowy może pojawić się na skutek próchnicy jeszcze zanim samo zapalenie miazgi będzie widoczne. Najlepszym rozwiązaniem jest leczenie próchnicy na bieżąco i nie lekceważenie jej. Przyczyną bólu głowy od zęba może być ropień zęba. To silne zapalenie tkanek wokół zęba, podczas którego pojawia się ropa w ich bezpośredniej okolicy. Gromadzą się w niej bakterie i toksyny, których przedostanie się do układu krwionośnego może być bardzo niebezpieczne. Wystąpienie ropienia będzie powodowało silny ból w samej szczęce, ale z pewnością będzie on też promieniował dalej i może być odczuwalny w całej głowie, co utrudni zlokalizowanie jego przyczyny. Częstą przyczyną bólu głowy mogą też być zęby mądrości. Tzw. ósemki mogą zrobić sporo problemów jeszcze zanim się pojawią. Bol glowy od zeba mądrości najczęściej jest spontaniczny. Pojawia się nagle i bez żadnego ostrzeżenia. Osoby zmagające się z nim często w ogóle nie mają pojęcia, że sprawcą bólu jest właśnie ząb. Na ten rodzaj bólu mogą pomóc zwykłe tabletki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Prawdziwym problem pojawia się, jeśli bóle głowy nie ustępują już po wybiciu się zębów mądrości. Może się okazać, że nowe zęby niestety są dotknięte chorobą np. zapaleniem i z jej powodu konieczne jest ich jak najszybsze usunięcie.

Jak się uchronić przed problemem? – poznaj sprawdzone sposoby

Bol glowy od zeba może spotkać każdego. Na szczęście recepta na jego uniknięcie jest bardzo prosta i w wielu przypadkach skuteczna. Najlepszą metodą jest dbanie o zęby i regularne korzystanie z pomocy specjalistów. Chodzenie na kontrole, higienizacja jamy ustnej oraz utrzymywanie jej higieny są kluczowe do tego, by uniknąć bólu. Dzięki temu można nie dać się zaskoczyć próchnicy, ropieniom, czy zapaleniu miazgi. To ważne, bo przecież nie lekceważenie próchnicy jest w interesie każdego człowieka, który marzy o pięknym i zdrowym uśmiechu. Trzeba też podkreślić, że nie zawsze jest możliwość ucieczki przed bólem. Czasami po prostu się on pojawia mimo podjęcia działań, które powinny go wykluczyć. Na taką ewentualność warto być przygotowanym i mieć pod ręką podstawowe środki przeciwbólowe. Samodzielnie można sięgnąć po leki dostępne bez recepty. Dobrym pomysłem może też być żucie goździków, które działają przeciwbólowo. Mogą one sprawdzić się przy bólach zębów. Likwidując ból zęba, zmniejszą też ból głowy. Należy się jednak liczyć z tym, że ból jest informacją wysyłaną przez organizm, że konieczne jest podjęcie działania. Z tego powodu po upewnieniu się, że ból głowy jest związany z zębem, należy jak najszybciej zgłosić się po pomoc stomatologa. Tylko on może ocenić stan zęba oraz stwierdzić, co należy zrobić, by poprawić jego stan. Jak łatwo się domyślić, dopiero wyleczenie zęba i usunięcie przyczyny bólu rzeczywiście rozprawi się z nim raz, a dobrze. Najgorszym wyjściem są próby przeczekania „aż samo przejdzie” albo zażywanie dużych ilości nieprzepisanych przez lekarza środków przeciwbólowych. Leki mogą maskować ból, ale na pewno nie rozwiążą problemu, który za nim stoi. Najważniejsze jest więc, by zamiast sięgać po domowe sposoby, udać się do lekarza.