Co oznacza zgrzytanie zębami w nocy?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że zgrzytanie zębami jest bardzo poważnym problemem, który może w konsekwencji doprowadzić do licznych powikłań. Dlaczego nie powinno się pod żadnym pozorem lekceważyć bruksizmu? Co oznacza zgrzytanie zębami w nocy?

Co jest przyczyną zgrzytania zębami w nocy?

Należy mieć świadomość, że zgrzytanie zębami przez sen może być spowodowane różnymi czynnikami. Warto wśród nich wymienić czynniki genetyczne, wady wrodzone, specyficzny tryb życia. Bardzo istotne znaczenie może mieć także przewlekły stres, który może doprowadzić do nadmiernego napięcia mięśniowego. Godny uwagi jest fakt, że podwyższone napięcie w mięśniach żuchwy przyczyni się do jej niekontrolowanych ruchów w trakcie snu.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że zgrzytanie zębami coraz częściej ma związek z różnymi zaburzeniami natury psychicznej. Doskonałymi przykładami mogą być zaburzenia lękowe oraz depresja. Wśród pozostałych czynników zwiększających ryzyko zgrzytania zębami należy wymienić: obecność pasożytów w organizmie, zbyt częste korzystanie z gumy do żucia, niedobór magnezu. Co oznacza zgrzytanie zębami w nocy?

O czym świadczy zaciskanie zębów?

Warto wiedzieć, że długotrwałe zaciskanie zębów w nocy może przyczynić się do bardzo bolesnych zmian w zębach, których leczenie będzie nie tylko utrudnione, ale również nieodwracalne. Objawem może być pękanie szkliwa. W najprostszym możliwym ujęciu będą to rysy wzdłuż zębów widoczne w bardzo dobrym świetle. Należy mieć świadomość, że mogą być przyczyną kruszenia się pękniętego zęba.

Kolejnym ważnym objawem jest przerost mięśni w dolnej części policzków. Twarz danej osoby stanie się kwadratowa. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że ciągłe zaciskanie może przyczynić się do rozrostu wspomnianych partii. Oczywiście rezultatem będzie zmiana kształtu twarzy. Następnym objawem jest przykurcz mięśni, który będzie powodował ograniczenie otwarcia ust. Ponadto może doprowadzić do zaburzeń pracy stawów skroniowo-żuchowowych.

Możliwości leczenia

Najważniejsze będzie odnalezienie przyczyny wystąpienia omawianego problemu, a następnie efektywne jej zaradzenie. Oczywiście stosowane są specjalne szyny oraz nakładki. Warto jednak wiedzieć, że bez przyczynowego leczenia, bardzo trudnym zadaniem będzie trwałe zażegnanie tej dolegliwości. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że w przypadku zaburzeń na tle psychicznym bardzo istotne znaczenie będzie miała psychoterapia. Rekomendowane jest również stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych i unikanie stresu. Godny uwagi jest fakt, że w niektórych sytuacjach należy zastosować farmakoterapię.

Warto dokonać skontrolowania stanu uzębienia, a także unormować wszystkie sprawy protetyczne, ortodontyczne czy dentystyczne. Nie można oczywiście zapomnieć o właściwej pielęgnacji zębów. Może ona pomóc przywrócić właściwą kondycję jamy ustnej. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po specjalne pasty, a także płyny przeznaczone do płukania ust. Każda osoba, która przeczyta ten artykuł, będzie wiedziała, co oznacza zgrzytanie zębami w nocy.