Nadmiar fluoru w organizmie – objawy

W umiarkowanych ilościach fluor wzmacnia ochronę zębów przed próchnicą, co bez wątpienia dowiodły liczne badania. Nie ma też wątpliwości, że przedawkowanie może spowodować uszkodzenia – nie tylko zębów. Nadmiar fluoru w organizmie objawy daje rozmaite i może być szkodliwy dla zdrowia.

Nadmiar fluoru w organizmie – objawy

Nawet jeśli fluor nie jest obcy dla naszego organizmu, ale występuje naturalnie w kościach i zębach, to w dużych ilościach może powodować niepożądane efekty. Nadmiar fluoru w organizmie – objawy (takie jak białe lub brązowe przebarwienia na zębach, porowate zęby, oparzenia błon śluzowych, nudności i bóle brzucha) są powszechne.

Korzystne i jednocześnie nieszkodliwe dla zdrowia zębów ilości fluoru to: od 30 do 40 mikrogramów na kilogram masy ciała na dzień. Dla osoby dorosłej w wieku od 19 do 65 lat odpowiada to średniej dziennej dawce 3,45 miligrama. Możliwe działania niepożądane występują tylko w przypadku zażycia kilkukrotnej zalecanej dziennej dawki.

Czy fluor szkodzi zdrowiu?

Wysokie spożycie fluoru podczas ciąży negatywnie wpływa na IQ u nastolatków, a zbyt duża ilość fluoru może zaburzać czynność nerek i wątroby u nastolatków.

Z powodu przedawkowania fluoru może ucierpieć również szkliwo zębów. Zbyt duża ilość fluoru zaburza równowagę wapniową komórek tworzących szkliwo, tak zwanych ameloblastów. Dzięki temu gromadzi się w nich mniej wapnia. Ponadto mitochondria, nie funkcjonują normalnie. Upośledzenie przetwarzania wapnia prowadzi do wadliwej mineralizacji szkliwa, co objawia się zewnętrznie nieestetycznymi przebarwieniami oraz białymi kropkami lub liniami – zjawisko, które często można zaobserwować u dzieci.

Czy fluor szkodzi zdrowiu?

Żywność wzbogacona fluorem, taka jak sól i woda butelkowana, jest oznakowana. Tylko woda zawierająca mniej niż 0,7 miligrama fluoru na litr może być sprzedawana jako „nadająca się do przygotowywania jedzenia dla niemowląt”. Naturalne wody mineralne zawierające więcej niż 1,5 miligrama fluoru w litrze muszą zawierać informację, że nie nadają się do regularnego spożywania przez dzieci poniżej siódmego roku życia. Woda o stężeniu fluoru powyżej 5 miligramów nie może być w ogóle sprzedawana. Małe dzieci nie mogą używać pasty dla dorosłych, powinny uczyć się szczotkowania zębów pod nadzorem. Używając fluoryzowanej soli kuchennej, można obejść się bez dodatkowych preparatów fluorkowych.

Jak pozbyć się nadmiaru fluoru z organizmu?

Nadmiar fluoru w organizmie – objawy mogą być bardzo nieprzyjemne, może dojść nawet do zatrucia fluorem. Aby zapobiec gromadzeniu się toksyny w organizmie, należy ją usuwać regularnie i we właściwym czasie. Fluorki to związki chemiczne, które są przyjmowane mniej lub bardziej dobrowolnie na co dzień ze względu na powszechne przekonanie, że są użytecznym narzędziem w zapobieganiu próchnicy zębów.

W zależności od dawki fluorki zaliczane są do trucizn nerwowych i mogą gromadzić się w organizmie. Aby zapobiec ich szkodliwym skutkom, można zastosować jedną z poniższych metod.

Kurkumina jest aktywnym składnikiem kurkumy, żółtej przyprawy, która znajduje się również w curry. Regularne spożywanie kurkumy lub kurkuminy eliminuje fluor. Kurkumina działa na różne sposoby. Jest niezwykle silnym przeciwutleniaczem, który może chronić przed uszkodzeniami komórek związanymi z fluorem, powodowanymi przez wolne rodniki. Kurkumina wspomaga też produkcję glutationu, endogennego przeciwutleniacza.

Regularne płukanie wątroby może być również bardzo skuteczne podczas próby usunięcia fluoru i innych toksyn z organizmu.

Kwasy huminowe są naturalnymi kwasami występującymi w glebach bogatych w torf lub próchnicę i są powszechnie stosowane w medycynie naturalnej do zwalczania Candida albicans. Jednak zapobiegają również wchłanianiu toksyn, takich jak metale ciężkie, azotany, endotoksyny, ale także fluorków w tkance, absorbując same te toksyny i powodując ich wydalanie.

Mówi się, że borany są dobrymi środkami usuwającymi fluor. Tanim źródłem boranu jest boraks. Jednak może być używany tylko w naprawdę bardzo małych dawkach.