Torbiel korzeniowa – leczenie

Torbiel zębowa jest nieprawidłową zmianą w obrębie jamy ustnej, która przez długi czas rozwija się bezobjawowo. Warto wiedzieć, w jaki sposób rozpoznać to schorzenie i w porę wdrożyć odpowiednie leczenie.

Czy trzeba usuwać torbiel zębową? Dowiedz się, czym charakteryzuje się to schorzenie jamy ustnej

Torbiel zębową można określić jako jamę, która jest wypełniona wydzieliną o różnej konsystencji i składzie. Przyczyn jej powstania upatruje się w zaniedbaniach higieny jamy ustnej. Zazwyczaj rozwija się na skutek nieleczonej próchnicy – a więc narażenia na długotrwały stan zapalny. Przyczyną powstawania torbieli zębowych są też choroby w obrębie gardła i nosa. Dolegliwości bólowe lub dyskomfort w obrębie jamy ustnej pojawiają się w zaawansowanym stadium schorzenia, dlatego właśnie tak ważne jest regularne odwiedzanie stomatologa – wykonanie rutynowych badań radiologicznych (RTG zębów) może przyczynić się do wczesnego wykrycia torbieli i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Wyróżnia się pięć rodzajów torbieli zębowych. Wśród nich wymienić można:

• torbiel korzeniową – należy do najczęściej występujących torbieli zębowych; dotyczy przednich zębów;
  • torbiel zawiązkowa – zmiana zlokalizowana w obrębie żuchwy; najczęściej dotyczy zębów zatrzymanych;
  • torbiel przyzębia – jest wynikiem rozwoju stanu zapalnego w okolicy kieszonki przyzębnej;
  • torbiel rogowaciejąca – określa się ją jako zmianę nowotworową; przyczynia się do niszczenia kości;
  • torbiel dziąsłowa – przybiera postać cysty na dziąsłach; występuje zarówno u dzieci i dorosłych, jednak najczęściej rozpoznaje się ją u noworodków.

Specjaliści zwracają uwagę na to, że chirurgiczne usunięcie torbieli zębowej jest konieczne – bez względu na to, z jakim rodzajem schorzenia mamy do czynienia (wyjątkiem może być torbiel dziąsłowa u niemowląt – ta zazwyczaj nie wywołuje poważnych objawów i nie wymaga wdrażania leczenia). Czasem konieczna jest także ekstrakcja zęba. Torbiel korzeniowa leczenie i usuwanie zmiany wiąże się zwykle z przeprowadzeniem zabiegu endodontycznego.

Torbiel korzeniowa leczenie. Jak rozpoznać i jak leczyć torbiel na zębie?

Ze względu na to, że torbiele zębowe w początkowej fazie rozwijają się bezobjawowo, do ich rozpoznania zwykle dochodzi, gdy schorzenie ma zaawansowaną postać. Symptomy, które powinny wzbudzić czujność to między innymi bóle zębów, które zwiększają się szczególnie podczas gryzienia, wypukłości w ich obrębie, opuchlizna w jamie ustnej i rozchwianie zębów. Czasem może także dochodzić do wypływania ropy ze zmienionego miejsca.

Torbiel korzeniowa leczenie dobierane jest w zależności od tego, jaki jest stopień zaawansowania zmiany. Zazwyczaj usuwa się torbiel razem z włóknistą torebką, która ja otacza. Zabieg chirurgiczny stosowany jest w większości przypadków – u osób dorosłych jest to konieczne, u dzieci zmiana może zniknąć bez leczenia.

Zalecenia po usunięciu torbieli zębowej

Po zabiegu usunięcia torbieli zaleca się używanie miękkiej szczoteczki oraz zwracanie szczególnej uwagi na higienę jamy ustnej. Należy myć zęby po każdym posiłku, a także spożywać potrawy, które są nietwarde i rozdrobnione. Zaleca się również ograniczenie przyjmowania gorących dań i napojów, a także zrezygnowanie z palenia papierosów po wykonaniu zabiegu.